Start kringloopcentrum

Dinsdag, 15 november 2016, heeft Stichting MaGe het huurcontract getekend voor een kringloopcentrum in de gemeente Gennep.

Na drie jaar zoeken naar een geschikte locatie voor de vestiging van een kringloopcentrum, is het stichting MaGe eindelijk gelukt. De stichting heeft het pand gehuurd aan de Groote Heeze 34 in Heijen. “Na lang zoeken en veel overleg met de Gemeente Gennep, zijn wij er eindelijk in geslaagd om een geschikt pand te huren voor de vestiging van de kringloopwinkel” aldus Maarten van de Vijver, secretaris van stichting MaGe. “Het heeft veel bloed, zweet en tranen gekost, maar wij zijn geslaagd” is ook de reactie van voorzitter Ron Bos. Eindelijk krijgt Gennep een kringloopcentrum, gerund vanuit een stichting zonder winstoogmerk en met alleen maar een maatschappelijk belang. Het verschil zit hem in het werken zonder winstoogmerk. Alle gemaakte winsten vloeien direct terug naar de doelgroep van de stichting: de inwoners van de gemeente Gennep die gebruik maken van het minimabeleid. Al ruim 3 jaar maken wij ons sterk voor deze groep. Gestart met het verzorgen van de zwemlessen voor deze kinderen, wat geresulteerd heeft in een aardverschuiving in het politieke beleid van de gemeente (de gemeente heeft sinds januari 2016 het stokje overgenomen van de stichting en regelt nu de zwemlessen voor deze doelgroep), is de stichting dit jaar druk bezig met het inzamelen van gelden om het project: een computer voor elk kind uit onze doelgroep dat op dit moment in groep 8 zit. De gemeente heeft een beleid waarop men zich kan beroepen indien de kinderen naar het voortgezetonderwijs gaan. Echter dienen kinderen op het basisonderwijs tegenwoordig ook al huiswerk te maken met behulp van een computer. En onze doelgroep kan zich dat niet veroorloven. Kinderen moeten daardoor op een andere manier hun huiswerk maken op een computer dan thuis, en dat beperkt hen weer in hun sociale ontwikkeling. Daarom is het belangrijk dat deze kinderen zelf een computer ter beschikking krijgen nu ze op het basisonderwijs zitten. En daar maken wij ons als stichting sterk voor, aldus het bestuur van stichting MaGe.

Een kringloopcentrum is een van de eerste initiatieven geweest die Ron Bos op papier had gezet.

“Het was nog ten tijde dat ik als vrijwilliger werkzaam was bij de papierenbrigade van Synthese. Daar zijn de ideeën ontstaan, samen met Corry Hopman, Asma Chouam en Milou van de Ven hebben wij toen het een en ander uitgewerkt, aldus Ron. Ik ben blij dat het nu werkelijkheid wordt.

“Het wordt een kringloopcentrum, met dagbesteding, re-integratie etc. Alles er op en eraan, zoals het hoort.”